torsdag 15 mars 2012

Djuren

Så nu på lördagen blir dom sista djuren avmaskade och får flytta in i djurrummet med de andra. Ametist och Rafiki sitter för tillfället i en delningsbar bur för att kunna gå ihop och göra varandra sällskap, när Lova nu bor med Lucifer.




Igår brunstade Lova så det blev parning i den buren och nu hoppas jag på att de blir fina ungar. Jag har aldrig förr parat två vittecknade djur och just på dessa färger är det ingen höjdare men det finns så ont om obesläktade siameser just nu så hellre de. Just när man avlar vittecknade djur med varandra när de gäller gerbiler så ska man helst inte göra de eller väldigt sällan i en avelslinje då många av fostren inte överlever i magen pga att det blir så mycket fläckiga gener och de påverkar dem på olika sett. Man har sett att djur som är för vita kan bli döva och så men det kan ju också ha att göra med att när man försöker få fram så vita djur så är ofta inavel inblandat. Men nu är jag inte orolig eftersom Lova inte har något sådant bakom sig i generna, dock tycker jag att det är synd att hon har så dåligt färg.


Jag vet ju inte om hon är vittecknad men jag antar de pga hennes dåliga färg och att hennes pappa var vittecknad. Aja får se hur de blir här sen när jag får en massa ungar här hemma igen.



Inga kommentarer: