måndag 5 mars 2012

Lilla Shanti

Den 19 feb åkte jag för att hälsa på en annan uppfödare för att låna en hane till min avel. När jag kom dit prata vi lite allmänt om djuren och hon visade mig en liten tös som bara var fem veckor som hade köpt från en djuraffär. En person som hade fått ungar på sina gerbiler hade lämpat av fyra små ungar som bara var 4 veckor gamla i affären och därför var de så unga när de hamna till försäljning.

Jag tyckte att hennes hona verkade trevlig så jag gick ner till den djuraffären för att kolla de resterande ungarna, om det kanske skulle kunna vara något för min uppfödning. Så kvar fans det tre små killar (2 nutmeg och en REH). Eftersom jag alltid har älskat färgen Saffron så tänkte jag att en nutmeg, som bär på rödögt, skulle passa perfekt till en Saffron när den har blivit äldre. Efter lite funderande om hur den lille skulle bo, så bestämde jag mig för att köpa den nutmegen jag tyckte var finast och trevligast.

När jag kom hem fixade jag i ordning en bur och funderade ytterligare vem han skulle få bo med. Efter att precis fixat nya avelspar så kom jag fram till att det är nästan lättare att bara skaffa en till han-kompis till honom så de får sällskap av varandra. Sagt och gjort, jag hittade en urmysig hane i en annan djuraffär som var lite äldre som jag tog hem. 

Innan jag satte ihop dem så extra kollade jag könen så jag inte hade misstagit mig. I början när nutmegen var ny tyckte jag att han som fick heta King Louie (min kille tyckte det var passande då han fäste sig extremt vid den lilla hanen) såg lite ut som en hona men jag hade ingen annan ung gerbil att jämföra med. Så jag hörde av mig till en kompis som fick kolla på Louie och hon tyckte helt klart att det var en hane. Ihopsättningen gick jättebra och de verkade nöjda med varandra.

Men så idag hörde jag att det lät ganska mycket i just deras bur och gick dit. Då var det stackars Louie som blev väldigt riden av sin burkompis, vilket såg ut som dominansridning men jag tyckte det kändes fel. Så jag tog upp honom och min första tanke var att kolla könet på honom igen. Då såg jag att han var en brunstig hona och inte alls en hane. Det gjorde mig väldigt förvirrad, eftersom jag senast i fredags kollade könen på dem igen för att se om han hade fått ner sina kulor än vilket han borde men icke sa nicke och inte heller kunde man se att det var en hona då den tredjeöppningen var så hårt försluten. Så jag särade på dem och är glad att de inte riktigt har lärt sig att para sig då den äldre hanen mer eller mindre bara hoppa bock med Louie.

Jag som ändå har fött upp i många år och har jobbat med könsbestämning på möss förr, borde ha kunnat se könet och kanske litat på min osäkerhet där i början när hon var ny. Men alla kan ju göra fel och jag vet sen tidigare att vissa individer är riktigt svåra att könsbestämma när det är 5-8veckor. Jag ville bara dela med mig lite av hur galet det kan gå ibland och jag kan lägga till att hon nu heter Shanti samt att båda ska få nya kompisar. Är glad att jag upptäckte deras beteende innan de riktigt hade fått in snitsen på hur man förökar sig.



Inga kommentarer: