torsdag 22 mars 2012

Omplaceringsdjur!

Hej,

Många har kommit i kontakt eller hört om en massa djur som akut behövde omplaceras från en djuraffär som gått i konkurs i Uppsala.

Jag själv fick e-mail i måndags om de och fick förfrågan om jag kunde hjälpa till vilket jag svara ja på.
Så tidigt i tisdags satte jag mig i bilen och körde till Uppsala för att åka hem till två tjejer som snällt hade tagit över djuren från affären men egentligen hade de inte plats för dem och djuren bodde bara i små gallerburar. När jag kom dit kolla jag könen på alla gerbiler och kollade så inget djur av de andra arterna såg sjukt ut.

Efter lite diskussion och en stor mängd samtal så tog jag med mig 14st möss (6hanar och 8 honor) som var avlade för att bli reptilmat och alla honor var dräktiga, 2 guldhamstrar och 12 gerbiler. Det var två hanar men tyvärr såg jag direkt att en av hanarna var mager men samtidigt hade en extremt uppsvälld mage och jag tog beslutet av han borde avlivas då han troligen hade cancer.

En av honorna gick med de två hannarna och jag särade dem direkt och jag hoppas de inte har hunnit para henne. Hamstrarna blev hämtade samma dag, flera möss fick nya hem och två gerbiler åkte hem till ett nytt hem oxå. Tre gerbiler har jag bestämt mig för att behålla som sällskap och nu finns det några kvar som söker hem förfarande.

Men folk hör av sig nästan dagligen och vill hjälpa till så de lär inte vara kvar hos mig allt för länge misstänker jag. Alla möss har precis blivit bokade, den ensamma hanen har blivit bokad och sen har jag några som eventuellt är bokade men det är lite frågetecken runt de.

Så de som finns kvar är två-fyra honor som är i olika åldrar och ska delas på så de säljs två och två, plus en ensam hona som vill ha en kompis.


Inga kommentarer: