söndag 11 mars 2012

Ihopsättning

Sådär nu i veckan när jag har avmaskat Shanti och Sindy så har jag haft dem i delad bur för att kunna sätta ihop dem. Eftersom båda är unga men dock könsmogna så är det riktig svårt och för många näst intill omöjligt att sätta ihop könsmogna honor så rekommenderar jag det inte. För att på bästa vis sätta ihop två honor, så ska de vara en äldre hona och en som inte ännu är könsmogen, för då är det inget problem med dominans.

Aja hur som så har de fått byta burhalva nu varje dag och de två senaste dagarn så har de fått hälsa på varandra vilket har gått bättre än förväntat men jag vågar inte lämna dem själva en längre stund än så länge. Vips vad det är så kan de börja fajtas. Jag märkte direkt att det är lilla Shanti som har övertaget även om hon är mindre, vilket kan se lite roligt ut när hon mopsar upp sig.

Här ser man tydligt att Sindy inte vill ha Shanti för nära och att hon piper visar på att hon inte vill bråka
















Just nu sitter dem i ett stort akvarium i djurrummet och jag sitter och kollar på så de sköter sig. Igår gick dem bra ihop men Shanti började jaga Sindy emot natten och Sindy försökte bara ta sig ur buren så jag bestämde mig för att sära på dem när jag skulle sova. Nu håller jag bara tummarna för att de ska vänja sig vid varandra så jag slipper sätta dem i delad bur igen.


Inga kommentarer: